SIGNALEN
PERFECTIONISME

Perfectionisme, er zijn maar weinig mannen die op voorhand dit label al op zichzelf plakken. Er bestaat de associatie dat perfectionisten alles perfect doen of altijd naar perfectie streven. Dat is deels waar, het klopt inderdaad dat perfectionisten altijd hoge (onhaalbare) doelen nastreven. Maar eigenlijk is perfectionisme een verzamelnaam voor veel gedachten, karaktertrekken en gedragingen. En als we hier wat dieper op ingaan blijkt het wellicht ineens heel anders bij jou te liggen en past dat label ‘perfectionisme’ veel meer bij je te passen dan dat je op voorhand dacht.

 

Daarom hierbij een (in willekeurige volgorde) opsomming van emoties, gedachten en gedrag die we onder perfectionistisch gedrag scharen.

signalen perfectionisme op het werk.png

Te grote betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel

Je voelt je enorm betrokken bij je werk. Je stelt voor jezelf, en soms ook voor anderen, onrealistische hoge doelen. De lat ligt bij jou bij alles wat je doet, heel hoog. Je wil graag dat het hele plaatje klopt en zet altijd de puntjes op de i. Als je het idee hebt dat je collega’s het werk niet (kunnen) doen volgens jouw hoge standaarden, doe je het liever zelf. Dan gebeurt het tenminste goed. Je vindt dat er slechts een correcte manier van aanpakken is. Je moet er niet aan denken dat het niet goed zou gaan. Delegeren kun je daardoor heel moeilijk en je hebt grote behoefte aan controle. Je houdt graag zelf de touwtjes in handen en bent daardoor veel met details bezig en minder vanuit een helicopterview. Dat controle gevoel zorgt er ook voor dat je in situaties blijft zitten, ook al voelt dat niet goed. Maar het idee de controle helemaal kwijt te zijn van wat er komt als je er wél uitstapt, maak je nog onrustiger. Vanuit je verantwoordelijkheidsgevoel werk je hard en veel en ben je nooit te beroerd om over te werken. Als er een extra klusje gedaan moet worden ben jij de eerste die ‘ja’ zegt, ook al heb je er eigenlijk geen tijd voor. Dat zorgt er weer voor dat je je eigen werk niet meer gedaan krijgt en het geen uitzondering is dat je ’s avonds of in het weekend ook nog aan het werk bent. Op zijn minst bereikbaar bent.

 

 

Zorgen maken over oordeel van anderen en jezelf

Je bent veel bezig met wat anderen van je vinden en je maakt je altijd druk om wat anderen van je denken. Je wilt vooral dat ze positief over je denken in termen van ‘dat is een harde werker’ of ‘die kun je wel om een boodschap sturen’. Je doet er alles aan om te voorkomen dat ze negatief over je praten; ‘die is niet geschikt voor die functie’ of ‘ we kunnen beter iemand anders voor dat project vragen’. Je neemt alles wat je collega’s tegen je zeggen persoonlijk op. Daardoor kun je ook lastig met feedback en kritiek omgaan, dat neem je ook persoonlijk op. Daarnaast voelt feedback voor jou als een aanval of als een zwaktebod van jezelf en schiet je snel in de verdediging. Je hebt ook de neiging om je met je collega’s te vergelijken waarbij je je collega’s beter vindt dan jijzelf: zij hebben de goede ideeën, zij zeggen de juiste dingen, zij zijn heel goed in hun werk, etc. Omdat je jezelf zo met je collega’s vergelijkt zie je vooral die dingen die (in jouw ogen) niet goed aan jou zijn en daarmee denk je vaak negatief over jezelf.

 

 

Altijd kritisch

Je bent altijd kritisch, naar jezelf toe maar soms ook naar anderen toe. Jouw grootste criticus ben jezelf. Eigenlijk ben je nooit tevreden met het werk dat je oplevert, voor je gevoel kan het altijd beter. Want wat je ook doet, het is nooit goed genoeg. Ook over eerder opgeleverd werk ben je niet tevreden. Als je het nog een keer zou mogen doen, zou je het heel anders doen…  Het glas is bij jou altijd halfleeg. Je ziet altijd heel snel waar de fout zit, waar de gebreken zitten en hoe het beter kan. Als jij iets doet, dan doe je het perfect en anders doe je het liever helemaal niet. Een ander aspect is dat je moeite hebt met het aanvaarden van complimenten. Wanneer je dan eindelijk succes boekt, is het al snel gedaan met je enthousiasme. Je vindt meteen weer iets om naar te streven, het kan toch nog beter?

Alles serieus nemen

Je neemt vrijwel alles heel serieus, niet alleen op je werk maar ook thuis. Je kunt moeilijk ontspannen en je hebt (of je geeft jezelf) weinig tijd om te genieten. Dat vind je lastig omdat er nog zoveel moet gebeuren in jouw ogen. Je bent een enorm zwart-wit denker en gelooft niet zo snel dat er ook een middenweg is. Het is in jouw ogen alles of niets. Ook hier geldt: het moet perfect of anders helemaal niet. Je werkt veel, hard en werkt vaak over. Als er gevraagd wordt om een stapje extra, dan ben jij de eerste die ja zegt. En dat dat betekent dat je pauzes overlaat, een broodje aan je bureau eet of ’s avonds of in het weekend nog aan het wek bent, dat is dan maar even zo. Dat hoort er nu eenmaal bij.

UItstelgedrag

Als je iets nieuws te doen hebt op je werk, of je wil zelf iets nieuws ondernemen, kom je moeilijk in de actiemodus. Je start laat (of soms helemaal niet) met je werk. Je schuift taken lang voor je uit omdat je vindt dat je het perfect moet doen. Of dat de tijd nog niet “rijp” is en het “geschikte moment” nog niet is aangebroken. Je blijft maar uitstellen omdat je vindt dat het eerst allemaal goed uitgedacht moet worden. Je kunt moeilijk kiezen of beslissen en je blijft maar wikken en wegen, nog meer opties onderzoeken. Want wat als ik later spijt heb van mijn keuze of beslissing? Als ik de verkeerde keuze heb gemaakt?

 

 

Onzekerheid

Doordat je je vaak vergelijkt met je collega’s en daarbij vooral negatief over jezelf denkt, dat tast je zelfvertrouwen aan. Je kunt daar heel onzeker van worden. Als gevolg daarvan hou jij je goede ideeën in vergaderingen voor je, je spreekt ze niet uit en legt ze niet op tafel. Opmerkingen als “het is vast niet goed genoeg”, “wat zullen mijn collega’s wel niet van mij vinden?” en “Mijn collega’s hebben meer ervaring, zijn veel beter in hun vak en weten het veel beter” spoken door je hoofd. Je bent onzeker over je eigen kunnen, voelt je niet belangrijk en voelt jezelf de mindere. Je koppelt je eigenwaarde en zelfvertrouwen aan je prestaties en/of de waardering van anderen

 

 

 

Pleasegedrag

Doordat je heel veel waarde hecht aan de waardering van je collega’s en aan wat anderen van je vinden, wil je per se aardig gevonden worden. Dit zorgt voor pleasegedrag waarbij je jezelf wegcijfert ten opzichte van je collega’s. Deze bevestigingsdrang zorgt ervoor dat je er alles aan doet om anderen gelukkig te maken, kun je geen nee zeggen en vermijd je conflicten.

 

 

Gevolgen als doelen niet gehaald worden

Als iets jou niet lukt, dan voel je je daar echt (lang) slecht over. Je herinnert je ieder klein foutje en deze fout blijft vaak lang hangen. Fouten die jij maakt voelt voor jou als een persoonlijk falen. Wanneer er iets niet volgens jouw plan loopt en er ontstaan obstakels waardoor je je werk niet kunt uitvoeren zoals gepland, raak je geïrriteerd en ben je erg teleurgesteld. Vooral in jezelf, jij vindt dat je het anders had moeten doen. Je wordt heel onrustig van de uitspraak “zoals verwacht loopt alles anders”. Je hebt de neiging obsessief te doen over nutteloze dingen, Je raakt snel geïrriteerd door kleine zaken.

 

 

Piekeren

Je piekert erop los. Zowel overdag als s ’nachts pieker je over allerlei zaken en mensen. En vooral over jezelf, over wat je gezegd en gedaan hebt. Je negatieve gedachten draaien rondjes, je gaat niet over tot actie, je innerlijke criticus is er altijd en analyseert veel.

 

TOP 5 kenmerken van PERFECTIONISME

1.

Onrealistische doelen voor jezelf (en soms voor anderen) stellen.

2.

Je maakt je zorgen over het oordeel van anderen of van jezelf als je die hoge doelen niet haalt

3.

Geen fouten durven maken. fouten maken staat gelijk aan mislukken.

4.

Kritisch met de altijd nadruk op het negatieve, wat er fout kan gaan of wat er beter kan.

5.

Gevoel van stress, angst en grote kans op burnout door continu strijd tussen perfectie nastreven en het niet halen daarvan.

Stress en angst

Je hebt vaak last van stress omdat je jezelf onrealistische hoge doelen oplegt en deze vervolgens niet waar kunt maken. De continue druk om perfect te zijn en te voldoen aan de onrealistische hoge eisen leidt tot emotionele en fysieke uitputting. Je hebt zoveel werk op je bordje liggen die je allemaal volgens jouw hoge werkstandaarden moet doen, dat je in chronisch tijdgebrek komt. De hoge doelen en het niet halen daarvan zorgt er weer voor dat je extra hard gaat werken om aan je collega’s te laten zien dat je het werk wél aankunt. Een vicieuze cirkel.  Deze angsten en stresszorgen ervoor dat je minder scherp op je werk bent, je laat kansen liggen, bent verkrampt, hebt angst voor een presentatie of om in groep te spreken. Omdat je door je werkhouding ook minder in de groep bij je collega’s ligt en minder echte connectie met je collega’s hebt, voel je je ook nog eens helemaal alleen staan, heb je een gevoel van hopeloosheid terwijl aan de andere kant de waardering van je collega’s zo belangrijk voor je is.  En dat gevoel van alleen staan zorgt vervolgens ook weer voor extra stress. Een burnout ligt op de loer.

 

 

Taken niet afronden

Je hebt moeite om taken écht af te ronden, je doet overal lang over en je hebt nooit genoeg tijd om het af te maken omdat het niet snel goed genoeg is. Als je klaar bent, ga je toch weer twijfelen en nog maar weer eens doorlezen, corrigeren, anders verwoorden, aanpassen omdat het nog steeds niet perfect is.

 

 

Open en kwetsbaar opstellen

Je hebt moeite om je open te stellen naar anderen. Je streven naar onrealistische doelen, je altijd kritische houding, je eigen prestaties op nummer 1 zetten, het verbergen of zelfs ontkennen van je eigen imperfecties zorgen ervoor dat er weinig échte verbinding is met je collega’s. Komt nog bij dat je hulp vragen als een zwakte voelt en dat jij vindt dat je alles zelf moet oplossen. Het bijzondere is dat je wel een grote behoefte hebt aan acceptatie en waardering van je collega’s maar dat je houding en gedrag dat behoorlijk in de weg zit. Een ander aspect is dat je moeite hebt met het aanvaarden van complimenten. Wanneer je dan eindelijk succes boekt, is het al snel gedaan met je enthousiasme. Je vindt meteen weer iets om naar te streven, het kan toch nog beter?

Herkenbaar?

mannencoach.jpeg

Herken jij je in één of meerdere signalen? Des te meer signalen bij jou van toepassing zijn, des te hoger scoor je op perfectionisme. Wil je er mee aan de slag? Neem dan contact met mij op, plannen we een  gratis kennismakingsgesprek in. Jij vertelt waar ik je mee kan helpen en ik vertel hoe ik kan doen. 

kennismakingsgesprek is 100% vrijblijvend